"A márkamegjelenések terén az idei fesztivál sem hozott óriási újdonságot, habár márkázott volt az összes színpad, bódé és sátor, de ezek többsége lényegében megegyezett az előző évivel – persze nem gondoljuk, hogy ez a fesztiválozókat bármennyire is zavarta volna" - írt a Kreativ.hu a Hegyalja fesztiváli látogatása után.
Márkamegjelenéseket figyelték és megállapították, hogy "sör, bor, pálinka, fény, chips, üdítők – minden, ami alkohol, és minden, ami fesztiváltermék jelen volt a 2011-es Hegyalján is".
Egy mai átlag fesztiválozónak biztosan nem jut eszébe, hogy a zenei fesztiválok anno azért indultak, hogy legyen egy hely, ahol az embereket nem érik a modern élet legláthatóbb termékei - a reklámok, a politika, a manipuláció. A 60-as - 70-es évek rockzenekarai eleve olyan életfelfogást sugalltak hatalmas erővel, amely mellett nem tudtak volna megmaradni cigarettát reklámozó lánykák vagy reklámplakátok – a közönség kiközösítette volna őket. Ma a kikapcsolódni induló fiatal olyan helyekre érkezik, ahol a dohánytermék és alkohol reklámok koncentrációja magasan az átlag fölött van.
Megszelídült a zene és hiába van hörgős metál vagy extrém techno – ezeknek a durvásága mögött nincs semmi. Ha lenne, nem férnének be a nagy fesztiválokra, a rádióba, mert netán hatásuk lenne a közönségre és az művelne valamit, ami elvonná a figyelmét a fogyasztástól. Hányan figyelték fel Najmányi László Sziget fellépését lemondó körlevelére, amelyben elmondja, hogy nem hajlandó aláírni a művészi szabadságát korlátozó (politikai véleménynyilvanításról való tartózkodás vállalása) fellépésről szóló szerződést?
Mára komoly fellépőket felvonultató fesztivált reklámszponzor nélkül megcsinálni lehetetlen. Ebben a zenészek és a közönség egyaránt vétkesek – a zenészek azért, mert elfogadták a lemezipar „simító” nyomását, a közönség azért, mert hagyta degradálni magát zenefogyasztóvá. A fogyasztó pedig az olcsóságot meg a grátiszt keresi, nem hajlandó kifizetni sem a zene, sem a belépő árat. Ott ahol megszűnik a valódi energiacsere – a művész csakis önmagát adja, a rajongója az univerzális csereeszközzel kifejezi a hálát – ott belép a manipuláció. Ebben a világban minden lehetséges, de semmi nem történik. Palotai Zsolt West Balkán tragédiájáról szóló eszmefuttatását ajánljuk mindenkinek, aki kíváncsi a megnyilvánulásaira.
Létezik egy interneten terjedő kezdeményezés – a zenekarok közvetlenül a rajongóikat kérik, hogy támogassák meg az új lemezük felvételét pénzzel. Te megtennéd?