A tevékenységbővítéstől a digitális kioszkig több tervük van hazai kiadóknak a lemezek forgalmának drasztikus csökkenéséből adódó helyzet megoldására. Ha kicsit későn is, de felébredtek.
A zeneipar a homokba dugta a fejét, ahelyett hogy megragadta volna a digitalizálódásban rejlő lehetőségeket; és nem fogja túlélni a helyzetet, ha továbbra is csak a CD-eladásokra támaszkodik - olvasható az egyik multinacionális lemezkiadó új tulajdonosának nemrég kiszivárgott körlevelében. Ezen kívül is mind több jel hívja fel a figyelmet a lemezkiadók régóta érzékelhető válságára: Madonna egy lemezkiadó multitól egy koncertszervezőhöz szerződött, a Radiohead az interneten tette közzé legújabb albumát a rajongókra bízva, mennyit fizetnek érte, a Charlatans pedig a lemezcéget kihagyva kezdte árulni új albumát a neten, mondván, a zene legyen az embereké, a szerzői jog pedig a művészeké, minek kellene kiadó?
A zeneipar a homokba dugta a fejét, ahelyett hogy megragadta volna a digitalizálódásban rejlő lehetőségeket; és nem fogja túlélni a helyzetet, ha továbbra is csak a CD-eladásokra támaszkodik - olvasható az egyik multinacionális lemezkiadó új tulajdonosának nemrég kiszivárgott körlevelében. Ezen kívül is mind több jel hívja fel a figyelmet a lemezkiadók régóta érzékelhető válságára: Madonna egy lemezkiadó multitól egy koncertszervezőhöz szerződött, a Radiohead az interneten tette közzé legújabb albumát a rajongókra bízva, mennyit fizetnek érte, a Charlatans pedig a lemezcéget kihagyva kezdte árulni új albumát a neten, mondván, a zene legyen az embereké, a szerzői jog pedig a művészeké, minek kellene kiadó?
A fenti példák lavinát indíthatnak el az egyébként is leszálló ágban lévő lemezpiacon, hiszen a zenészek egyre kevésbé a CD-eladásból élnek, sokkal jobban keresnek a turnékon, a merchandise-on (zenekaros pólók, bögrék, stb.), és ezekhez bizony nem kell lemezcég. Erre már a kiadók is rájöttek, a megkérdezett hazaiak mindegyike említette, hogy tervbe vette az ilyen irányú tevékenységbővítést (az Egyesült Államokban már úgynevezett 360 fokos szerződéseket írnak alá, amelyek értelmében a kiadó minden bevételből részesedik). - A kilencvenes években olyan hatalmas menynyiségű CD-t adtunk el, hogy az általunk híressé tett zenekarokhoz kötődő többi jogot (koncertek, fellépések, merchandise) átengedtük másnak. Ma már látjuk, ez butaság volt - mondja Szekeres Judit, az EMI ügyvezető igazgatója. A komplex zenei tartalommenedzseri szolgáltatást tartja az egyik lehetséges túlélési stratégiának Nász Csaba, a Warner ügyvezetője is, hozzátéve, hogy minden iparággal szeretnének kapcsolatba kerülni, amelyik pénzhez jut a zenéből. Példaként említi az MP3-lejátszókat, amelyeket zeneszámok nélkül nem venne meg senki, de a haszonból többnyire nem jut a kiadóknak (bár a Microsoft Zone lejátszói után már fizet részesedést).
Egy dologban az összes kiadó egyet ért: zenét a jövőben is hallgatnak majd, kérdés, hogyan.
- Mindig lesz valamilyen fizikai hanghordozó, mert a digitális forma nem mindenkinek vonzó, és az ingyenes letöltő oldalakkal nem lehet versenyezni - mondja Szekeres Judit, hozzátéve, hogy a CD-t sem kell még egy-két év múlva temetni. Az ő egyik túlélési stratégiájuk az árazási politika: új lemezeiket szinte fél áron kínálják, az újrakiadásokat 990 forintért.
Nász Csaba szerint az önmagukban értéket képviselő kiadványokra (díszdobozos, videókkal, minőségi booklettel, extrákkal kiegészített lemezekre) a jövőben is lesz kereslet. De felhasználóbarát digitális szolgáltatást is kell nyújtaniuk, hogy mindenki könnyen, jó minőségben jusson zenéhez elérhető áron, vagy akár ingyen - ez utóbbi esetben a kiadók például reklámból, más szolgáltatásból jutnának bevételhez.
Sziklay-Pap Ferenc, a Universal digitális részlegének vezetője szerint ahogy a kazetta szinte már eltűnt, úgy 5-15 év múlva CD sem lesz, ezért teljes repertoárjuk elérhető a neten. Már felnőtt egy generáció, amelynek tagjai digitális formában fogyasztják a zenét, nekik már nem meghatározó élmény kézbe venni kedvencük eredeti lemezét. Még nem dőlt el, milyen módon jutnak majd hozzá a digitális zenéhez: lehet, hogy havi előfizetési díjért tölthetnek le, vagy egy specifikusan kereshető rádióműsort kapnak, esetleg vincseszterrel ellátott telefonra érkeznek a dalok.
Bár nálunk még léteznek technikai akadályok: az SMS-es fizetés drága, - egyedül a Dalok.hu zenészszakszervezeti, on -line zeneáruház kínálja a portékáit normál, 20 forintos sms áron - a bankkártya használatától sokan idegenkednek. Ez utóbbit próbálja meg kiküszöbölni a Universal Ázsiából átvett újítása: az elektronikai áruházakban digitális kioszkokat állítanak fel. Ezekről bárki letöltheti a zenét saját adathordozójára, miután készpénzben fizetett.
Népszabadság • Serfőző Melinda • 2007. december 12.
Népszabadság • Serfőző Melinda • 2007. december 12.